Wednesday, March 11, 2009

Pendidikan Khas

Definisi Pendidikan Khas Dalam konteks Malaysia

Pendekatan Baru Definisi Kanak-Kanak Dengan Keperluan-Keperluan Pendidikan Khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran-kemahiran pengembangan( development skill). Pendekatan baru menolak pendekatan tradisi yang menekankan kecacatan dan ketidakbolehan (medical defict model).
Penguasaan dan pencapaian dalam kemahiran-kemahiran tersebut berdasarkan kepada peringkat-peringkat kebolehan seseorang murid dan pelajar dengan keperluan pendidikan khas seperti berikut :-
kebolehan kognitif
perkembangan tingkahlaku sosial / perkembangan kemahiran sosial
penguasaan bahasa lisan / pertuturan
pengusaan membaca
kemahiran matematik
kemahiran pertumbuhan asas manusia
kemahiran berdikari
kemahiran keusahawanan
kebolehan penglihatan
kebolehan pendengaran

No comments:

Post a Comment